بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين
اللهم صل علي محمد و آل محمد
دوره تخصصي تدبر در قرآن ـ سطح سوم(بعد از تهليل):
به عنوان تدبرهاي پژوهشي براي قرآن پژوهان تخصصي است كه تمايل به پژوهش هاي تخصصي در حوزه هاي مختلف علوم پايه ، انساني، اجتماعي و .. را دارند
هم چنين اين مجلدات كه در شش جلد تنظيم شده اند، تكميل كننده سير تدبري افراد و تثبيت مطالبي است كه در دوره هاي قبل گذرانده اند:
تدبر ادبي سه ( تدبر در قالب هاي ادبي كلام )
شيوه هاي دستيابي به گزاره هاي حقيقي ـ جلد 12
شيوه رجوع به كتاب براي ارتباط يابي مسائل زندگي با آن ـ جلد 13
شيوه تفصيل در موضوعات ـ جلد 14
شيوه پياده سازي دفتر اول : عمل ـ جلد 15
شيوه پياده سازي دفتر دوم : عمليات ـادامه جلد 15
تدبر ادبي 3 ـ تدبر در قالب هاي ادبي كلام:
- وقتي ادبيات قرآن را كار مي كنيم مي بينيم خداوند در كلام خود از يك سري قالب هاي ادبي نزول يافته استفاده مي كند.
- هر كدام از اين قالب هاي ادبي پيامي دارد. پيام هاي اختصاصي قالب هاي ادبي سواي محتواي آيات هستند.
- محتواي اين پيام ها در محتواي كلام ضرب مي شوند. و به دليل چينش پيوسته اي كه در كلام الهي وجود دارد؛ يك ضرباهنگ در سوره ايجاد مي كند.
- دست يابي به جرياني كه قالب هاي ادبي در سوره به همراه جريان محتواي آيات ايجاد م يكنند همان سر رسيدن به الگوي ساختاري كلام است كه ما را در عملكردهاي راهبردي در ميدان هاي عمليات هدايت مي كند.
- توالي قالب هاي ادبي،تقدم و تاخرها، خطابات، تاكيدات؛نفي و ايجاب ها،قيود،عطف و فصل،اشتقاقات،انشان و خبر و. حاوي پيام هاي متعددي هستند كه در هر سوره مختص آن بيان مي شوند.
به واسطه چنين چشمندازي از تدبر در قالب هاي ادبي كلام:
به طور خلاصه كتاب تدبر ادبي 3 در جهت تحقق اهداف زير تدوين شده است:
- بتوانيم براي ادبيات قرآن؛ شاني متصل با عالم تكوين در نظر بگيريم.
- متناظر با عالم تكوين،قالب هاي ادبي كلام راتحليل كنيم
- با توجه به چنين ادبيات رفيعي، بتوانيم از قالب هاي ادبي قرآن حقايق را دريافت كنيم
- بتوانيم ساختار ادبي سوره ها را شناخته و بر اساس آن؛الگوي كلامي آن سوره را استخراج كنيم
- بتوانيم با پياده سازي روش هاي كتاب،نوع القا و اثرگذاري سوره ها در مخاطب و بسترها را شناسايي كنيم
و به صورت تفصيلي سير آموشي دروس اين كتاب به ترتيب عبارتند از :
- در درس اول با شناخت كلام؛مولفه هاي كلام و خاستگاه آن به نقش كلام خداوند در زندگي مردم و واكنش هاي انسان ها نسبت به كلام خداوند و نتايج و پيامدهاي آن واقف مي شويم.
- در درس دوم: سير احكام به تفصيل و تفصيل به احكام سوره را با استمداد ا زكلام انشاء و خبر انطباق داده و در مي يابيم حقايق در سوره چگونه نازل م يشوند و براي دستيابي به آنها چه كارهايي را بايد انجام داد و پس از آن چه اتفاقي براي افراد مي افتد؟ و اگر چنين نكند چه تبعاتي دارد
- در درس سوم: ضمن آنكه كلماتي كه هم ريشه دارند را در سوره تعيين مي كنيم،به روابط ميان آنها دقت مي كنيم و مي بينيم آيا مي توان قاعده اي در اين تغيير و تحول ريشه ها استخراج كرد؟ و آيا م يتوان بر اساس تغيير و تحول كلمات، جريان حقايق در سوره را فهميد؟ و جريان شناسي مردم را مورد نظر قرار داد؟
- در درس چهارم با جمله اسميه و فعليه سر و كار داريم و بايد ببينيم كه چه چيزهايي در سوره به حالات ثبوت و چه چيزهايي در حالت استمرار و چه چيزهايي بر سبيل حادثه و رخداد بيان شده است؟ در اين صورت تدبير ربوبي حاكم بر سوره را كه در زمان جاري مي شود مورد توجه قرار م يدهيم و عنصر زمان در كنار حقايق ثابت نيز مورد توجه قرار مي گيرد. و مخاطب را بر اساس مضامين سوره گذشته پژوه؛ حال پژوه و آينده پژوه و حقيقت پژوه مي كند
- در درس پنجم قيود سوره را مورد بررسي قرار مي دهيم و ميبينيم چگونه يك بستر و عرصه تفصيل پيدا مي كند؟ و داراي قلمرو، حد و محدوده مي شود. و اساسا چند بستر و قلمرو در سوره تبيين شده است و چه ارتباطاتي با هم دارند
- در درس ششم وضعيت حروف را مورد توجه قرار مي دهيم . حروف وصل،فصل، شدت ها و بالا و پايين شدن هاي سوره به واسطه اين حروف را بررسي مي كنيم تا بدين وسيله غرر آيات و حقايق خود را نشان دهند و تاثيرات القايي كلام بر قلب و جان مخاطب جاري شود.
مجری : خانم خوش اخلاق
تعداد جلسات : به ترتیب درس های کتاب در قالب هفت جلسه دو ساعته
روش اجرا : در کلاس سامانه ال ام اس